Et virtuelt mindfuldt rum med VR-briller, høretelefoner og basvest.
Problem
Løsningen kan være en del af en pakke af metoder til at udøve self-compassion på arbejdspladsen. 85 % af de medarbejdere, som afprøvede VR brillen, oplevede et mentalt pusterum i forbindelse hermed.
Studier viser, at vores hjerner konstant er på overarbejde, så vi er i fremtiden tvungne til at fokusere på compassion som vej til et bæredygtigt arbejds- og fritidsliv - og samfund. Også aktuelt hvor der er stor konkurrence om at rekruttere medarbejdere til stillinger i sundhedsvæsenet.
Løsning
Løsningen er et virtuelt mindfuldt rum med VR-briller, høretelefoner og basvest, som giver medarbejderne mulighed for at kunne trække sig og få 15 minutters break og styrke deres mentale sundhed. Brugen af VR-brillerne indholdende en mindfulness løsning giver sammen med høretelefoner mulighed for at gå ind i en verden af beroligende billeder og lyde, som kan virke så afslappende, at det medvirker til et mentalt pusterum. Basvesten giver vibrationer på kroppen via musik og tale (fra VR-brillerne), og vil give en form for grounding i kroppen hos den enkelte medarbejder. Flere afsnit har ikke hvilerum, eller i det hele taget ledige rum, hvor medarbejdere kan trække sig hen efter behov. Denne løsning kan benyttes overalt. Det kræver blot, at man tage udstyret på, så er man pludselig inde i sit eget "fri-rum".
Formålet med løsningen er at styrke medarbejderens mentale sundhed, samt den generelle trivsel på arbejdspladsen.
(Fotos: Agata Lenczewska-Madsen)
Proces
Idèen startede på XR workshop på HE Midt, hvor vi (arbejdsmiljørepræsentanter, arbejdsmiljøleder og klinisk sygeplejespecialist) ønskede en VR løsning, som kunne give et mentalt pusterum for medarbejdere. Den skulle kunne give medarbejderen mulighed for at opleve at være væk fra klinikken, selvom man var tæt på praksis.
Altså holde lyd ude – og samtidig kunne føle sig omsluttet, som var man under en kugledyne.
Løsningen blev VR brille med hørebøffer – samt vest.
Arbejdsgruppen blev øget med yderligere 2 arbejdsmiljørepræsentanter, så alle afsnit havde en tovholder i projektperioden.
Projektet blev kickstartet i uge 41 i 2021 i forbindelse med Danmarks Mentale Sundhedsdag – hvor der blev lavet road-show i afsnittene med "kagepersoner" J. Her blev VR brille, headset og Gamer-vest præsenteret for medarbejderne med mulighed for afprøvning med guidning.
Hvordan er brugerne inddraget i projektet?
Der blev løbende taget action med justeringer i projektet qua medarbejdernes feedback i spørgeskemaerne, ligesom projektgruppen var til rådighed med støtte og om opmuntring.
Der er ligeledes brugt en høj grad af belønning. Blandt spørgeskemaerne er der trukket lod om 10 x 2 biografbilletter – ligesom der var slik poser til de, der afprøvede det Mentale Pusterum.
Der har under hele perioden været gennemsigtighed ift. beskrivelse af projektet i afdelingens nyhedsbrev samt status ift. hvor langt vi var i processen.
Beskrivelse af testforløb
Der blev lavet 3 stationer på hver f de 3 respektive afprøvningsafsnit, som var indrettet således, at man både kunne være afsides samt let at få fat på under afprøvningen.
Medarbejderen har i forbindelse med afprøvning af kittet skulle udfylde spørgeskema indeholdende spørgsmål til brugervenlighed samt om produktet levede op til formålet. Der har været ugentlige evalueringer på baggrund af spørgeskemaerne samt justeringer på baggrund heraf.
Hvad lærte vi undervejs:
Klinisk sygeplejespecialist
Inge Lundholm
inge.lundholm@midt.rm.dk
7844 5714
Test- og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi (TUCV)